Wednesday, October 8, 2008

PATUNG GERGASI ANWAR

Dr. Emkei Nizam

Perjalanan pulang ke Kuala Lumpur pada hari Ahad lalu memangnya meletihkan. Semua jalan masuk, terutamanya jalan-jalan utama baik dari pantai timur mahupun Lebuhraya Utara Selatan penuh sesak sejak tengah hari lagi.

Walaupun cuti hari raya tahun ini melengkapkan sejarah selama 6 kali hari raya tidak balik kampong, saya turut mengalami kesesakan. Sebelah paginya saya menghadiri majlis kenduri sempena perkahwinan anak rakan baik di Felda Lurah Bilut. Felda Lurah Bilut merupakan rancangan kemajuan tanah yang pertama dibuka di negara ini.

Bila sampai di Lurah Bilut, saya teringat kepada kontroversi Sekolah Wawasan yang timbul pada awal tahun 2000 dahulu. Banyak pihak, iaitu selepas menghadapi Pilihan Raya Umum ke-10 mula mempersoalkan kepentingan Sekolah wawasan walaupun salah seorangnya adalah menteri kabinet.

Menteri kabinet tersebut yang menghadapi perebutan jawatan dalam MCA bertindak memperlekehkan konsep sekolah wawasan, disebabkan ketika itu sedang memuncaknya tentangan terhadap Kementerian Pendidikan kerana sebuah sekolah jenis kebangsaan sekitar Damansara. Sebuah sekolah baru bagi menggantaikannya hampir siap, kerana Kementerian Pendidikan menganggap kedudukan SJKC yang lama tidak sesuai dan sesak.

Bagi mengalihkan pandangan dan mendapatkan sokongan masyarakat Cina kerana dalam PRU ke-10, Suqiu dan Dong Zhiao Jong amat kritikal mempertahankan pesekolahan aliran kebangsaan (China) itu. Didedahkan konsep sekolah wawasan sehingga ada akhbar Cina menyiarkan sepenuhnya kertas cadangan penubuhannya sehingga menimbulkan kontroversi yang berpanjangan.

Dek kerana BN sedikit terjejas dalam PRU ke-12, PKR semacam naik tocang memprojekkan langkah pengambilalihan kuasa dengan mempelawa ahli parlimen BN melompat parti. Diberitakan tarikh pengabilalihan kuasa itu ialah 16 September dan menjadi semakin hebat apabila memenangi PR Kecil Permatang Pauh dan dua hari kemudiannya diangkat menjadi Ketua Pembangkang.

Dicanang seantero pelosok termasuk Indonesia dan Amerika Syarikat bahawa pelannya akan menjadi kenyataan. Banyak pihak percaya sehinggalah pada malam 15 September mula merukyahkan tarikh yang lain, iaitu pada 23 September.
Dalam ucapan pada malam itu, tokoh utamanya DSAI berbohong lagi. Kononnya telah menemui Perdana Menteri dan akan menghantar surat kepada Yang DiPertuan Agong agar diperkenankan pelan peralihan kuasa itu. Beberapa hari selepas itu, Perdana Menteri menyelar tindakan provokasi itu sebagai “kerja gila” dan semakin sunyilah kedengaran dendangan menguasai politik negara.

Barangkali kerana kecewa dan ingin melepaskan geram, penyokong PKR membina pula tanda baru mengagung-angungkan pemimpin utama mereka. Maka, perjalanan saya pada hari Ahad (5 Oktober 2008) dari Bentong melalui lereng Banjaran Titiwangsa ke Kuala Kubu Bahru- Hulu Yam dan terserempak dengan replica gagah setingga lebih 10 kaki berhadapan lampu isyarat Selayang menghala ke Jalan Ipoh/Kucing.

Hari itu hujan agak lebat. Saya hanya kurang jelas adakah wajahnya adalah DSAI? Tetapi yang jelas ialah beberapa lambing PKR terpampang. Keesokan paginya saya ke Kapong Nakhoda untuk berjumpa kawan lama, wataknya menyamai DSAI namun wajahnya sedikit kelainan.


Bahagian bawah pipinya Nampak sedikit kelainan dengan wajah DSAI sebenar, tetapi miripnya hampir 80 peratus. Maka berkatalah hati kecil saya, ini belum jadi Perdana Menteri. Bila dah jadi Perdana Menteri, mungkin seluruh tempat akan dihiaskan patongnya.

Mungkin kita teringat bagaimana Saddam Hussin meletakkan hampir setiap tempat strategic di kota Baghdad dengan patongnya. Mungkinkah ini akan dilakukan jika DSAI berjaya memerintah?

Persoalan ini merupakan keangkuhan dan kesombongan seorang yang pernah dianggap merendahkan diri atas landasan Islam. Tiba-tiba kerana terlalu inginkan kuasa, kelihatan secara simboliknya sombong dan angkuh sekali. Bolehkah kita menyandarkan harapan ke bahunya?

Lantas saya menggarukan kepala. Jika inilah yang berlaku, kita mungkin akan terus melakukan upacara pemujaan peribadi yang keterlaluan kepada seeorang, sedangkan Islam tidak membenarkannya. Kita tidak dibenarkan memuja seseorang dan melembagakannya sebagai yang terhormat ataupun terkeramat sekalipun. DSAI bukanlah tokoh keramat. DSAI adalah tokoh yang berkhianat, sanggup memburuk-burukkan negara sehingga melemahkan kepercayaan orang luar.

Sanggup menuduh kepimpinan negara. Sanggup menuduh yang bukan-bukan sehingga meyakinkan Amerika Syarikat bahawa apa yang dilakukan oleh Kerajaan sebagai sesuatu yang negative. Bolehkah orang bersifat seperti itu dipercayai dan dijadikan tempat menumpah harapan dan menggantungkan impian?

No comments: