Friday, March 6, 2009

LUPA DIRI, ANARKI DAN MONOLOG DI KEBUN PISANG

Lama juga minda petani tidak menulis. Bukan kerana sibuk dengan hasil-hasil kebun, tetapi kerana memikirkan beberapa perlakuan meluat sesetengah ahli politik. Ada yang bertempik ke sana, ada pula yang bertempik ke sini kononnya tindakan dialah yang paling betul.

Di tengah asyik berkeriau sana sini, Minda Petani masih teringat dengan beberapa perkembangan melampau politik negara setelah Paduk Sultan Perak tidak lagi memperkenankan pentadbiran Kerajaan Campuran Parti-parti Pembangkang yang memerintah Perak. Minda Petani teringat bagaimana cerita-cerita klasik yang dibina dan diperturunkan dari satu generasi kepada satu generasi berhubung dengan sistem berkerajaan.

Sistem berkerajaan Melayu diasaskan berdasarkan konsep Raja. Maka sistem beraja yang mula diperkenalkan sekian lama menjadi komponen penting walaupun dalam masa Tanah Melayu dijajah oleh Portugis, Belanda, Siam dan Inggeris. Fungsi Raja tidak diketepikan kerana hubung kait dan keakraban orang Melayu dengan raja tidak dapat dipisahkan. Jika dicuba, akan memberontaklah orang Melayu.

Sebelum Melaka diasaskan oleh Parameswara, kerajaan-kerajaan tua telah pun mengamalkan sistem beraja. Kerajaan Kedah tua, yang dianggarkan berlangsung pada kurun ke-5 mengamalkan sistem pemerintahan beraja. Melalui Hikayat Merong Mahawangsa, kita dipaparkan bagaimana rapatnya rakyat dengan raja. Raja menentukan setiap aspek kehidupan, termasuk pentadbiran negara dan sebagainya.

Setelah Melaka di buka oleh Parameswara, kita digambarkan bagaimana pengembaraan beliau dari Palembang sampai ke Melaka pada tahun 1403. Sesampainya di Melaka, Parameswara dikhabarkan berteduh di bawah sepohon kayu yang rending, dan dari situlah satu persetujuan dibuat bagi menamakan negeri Melaka. Itu ketika Melaka masih belum lagi mempunyai sistem pentadbiran yang lengkap.

Setelah berusaha membangunkan Melaka, Parameswara telah meletakkan asas yang kuat sebagai cirri-ciri sebuah kerajaan moden. Antaranya ialah kedaulatan, sistem bekerajaan, pentadbiran, undang-undang, lambing, rakyat dan kewilayahan. Bagi mementukan suasana aman dan teratur, Undang-undang Laut Melaka menjadi teras kegiatan hilir mudek dan berdagang di pelabuhan entrepot ketika itu.

Kedudukan Melaka ketika itu semakin maju apabila setiap orang yang berdagang dan menginap di situ memahami dan mematuhi peraturan-peraturan yang ada. Urus tadbir berjalan lancar dan Melaka muncul sebagai wilayah utama kedaulatan Melayu sehinggalah berjaya ditumbangkan oleh Portugis pada tahun 1511. Namun apa yang penting kepada kita ialah bagaimana kedaulatan, kuasa raja dan sistem pentadbiran diamalkan sehingga berjaya mencirikan pentadbiran Tanah Melayu hingga kini.

Kita mungkin teringat mengenai cerita-ceita mengenai kuasa mutlak raja pada zaman dahulu kala, tetapi ianya tidak lagi berlaku pada zaman moden. Apabila ada pihak menyamakan usaha bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir melakukan pindaan Perlembagaan pada tahun 1994, beliau bukanlah mencabar kuasa raja. Tun dr. Mahathir membuat pindaaan bagi meletakkan raja dalam kedudukan yang tertinggi, iaitu dengan mengurangkan kuasa imuniti Raja-raja Melayu ke atas beberapa perilaku negatif.
Namun, apabila berlaku krisis perlantikan Menteri Besar di Perak, ia berlaku dalam konteks yang berlainan. Rakyat telah diajak untuk menderhaka raja melalui sembah derhaka yang dibawa oleh Dtuk Seri Nizar Jamaludin. Minda Petani menjadi semakin kacau. kerana sebelum “titah meletakkan jawatan”, Datuk Seri Nizar membuat perakuan akan memathu “apa saja keputusan Paduka Sultan Perak.”

Manusia dianggap mulia dan terpuji apabila mematuhi janjinya. Itulah pepatah Melayu mengajarkan kita, kerbau dipegang pada talinya, manusia dipegang pada janjinya. Ini tidak melanggar etika bermasyarakat sejak sekian lama dan amat ditunut oleh Islam. Islam mengajar kita supaya mematuhi janji, dan kerana itulah dalam iktikad kita, kita selalu memperbaharui iltizam bahawa Sesungguhnya Celakalah Bagi Orang-orang Yang Suka Berbohong.

Teringat pada sebuah dialog yang terkandung dalam Sejarah Melayu. Dailog tersebut adalah antara Deman Lebar Daun yang mewakili rakyat kebanyakan dengan Sri Tri Buana, Raja yang memerintah Bukit Seguntang Mahamiru. Sri Tri Buana bertitah” Hendaklah pada akhir zaman kelak anak cucu bapak jangan derhala anak cucu hamba. Jikalau ia zalim dan jahat pekertinya sekalipun.”

Balas Demang Lebar Daun “Baiklah tuanku. Tetapi jikalau anak cucu tuanku dahulu mengubahkan dia, (maka) anak cucu hamba pun mengubahkan dia.”
Perjanjian ini merupakan lafaz kesetiaan rakyat terhadap raja selagi pihak raja menjaga kepentingan rakyat. Jadi, apabila paduka Sultan Perak mengambil kira sokongan rakyat melalui perwakilan ADUN berpihak kepada BN, bukan bermakna “menidakkan sokongan rakyat.”

Paduka Sultan Perak sudah memikirkan semasak-masaknya, dan keputusannya tidak memperkenankan “pembubaran DUN Perak” sebagai tepat berdasarkan kuasa budi bicara yang diperuntukkan. Kalau mungkin Paduka Sultan Perak memperkenankan “pembubaran DUN”, adakah ia tepat untuk mengembalikan kepada rakyat bagi menentukan siapa Menteri Besar selepas Datuk seri Nizar?

Jawabnya mungkin tidak. Sistem yang diterima dan digunapakai tidak memlih Menteri Besar atau Ketua Menteri. Rakyat hanya memilih wakil rakyat, yang akan mentadbir sesebuah kerajaan. Daripada persetujuan wakil rakyat daripada parti yang memenangi mojriti itulah yang akan dilantik sebagai Menteri Besar. Jadi dalam hal politik Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar bukanlah merupakan wakil rakyat yang mendapat kepercayaan majoriti parti yang diwakilinya.

Datuk Seri Nizar mewakili parti PAS, yang hanya memenangi dua kerusi dalam DUN Perak. Jadi, dari segi parti Nizar bukanlah pembawa bendera kuasa majority PAS di Perak. Pada ketika itu, parti yang menguasai DUN ialah UMNO dan DAP. UMNO menang 17 kerusi dan DAP 17 kerusi. Nizar hanyalah menumpang DAP dan mendapat jawatan Menteri Besar kerana Undang-undang Tubuh Perak meletakkan syarat seseorang yang boleh menjadi Menteri Besar ialah beketurunan Melayu dan beragama Islam. Mahu tak mahu kumpulan partii-parti pembangkang terpaksa mengadakan pakatan sebagai kerajaan campuran.

Apabila dilantik, Nizar seakan-akan lupa bahawa kekuatannya adalah kekuatan DAP. Dan, kerana itulah apabila berlakunya krisis, pemimpin DAP paling lantang. Penyokong PAS hanyalah berarak dan cuba menghalang kenderaan di raja. Suara pemimpin PAS kurang lantang, kecuali komen-komen biasa berpusing mengenai demokrasi. Pemimpin PAS sedar partinya tidak berpengaruh di Perak, yang ada hanyalah semangat.

PAS hanya menyifatkan tindakan “melucutkan jawatan Menteri Besar” sebagai “tdak adil”. Hanya Karpal Singh berusaha untuk menyaman Paduka Sultan Perak, tetapi hingga masih belum dibuat. Nizar hanya mampu menyaman kerajaan baru pimpinan BN. Kenapa, kerana PAS faham jika ia menyaman kuasa Paduka Sultan Perak, ia bakal memudaratkan pengaruh PAS. Karpal Singh juga tidak mampu, kerana itu tidak menyaman.

PKR juga berselindung. Tidak terang-terangan mengeluarkan kenyataan. Yang ada hanyalah menggunakan Nizar sebagai ayam laga untuk memulakan saman. Tetapi, nampaknya Sivakumar terus melakukan kesilapan, apabila tidak mengendahkan keputusan undang-undang tidak membernarkannya meneruskan siding tergempar di bawah pokok. Kalau zaman Parameswara pertama kali sampai ke Melaka dan beremsyuarat untuk memberikan nama kepada negeri tersebut, ramai rakyat faham. Ketika itu masih belum terbentuk sistem pentadbiran moden, dan undang-undang masih belum jelas.

Nampaknya, Sivakumar cuba mentafsirkan undang-undang berdasarkan kefahaman dan faedah dirinya sendiri. Peruntukan undang-undang yang tidak bersesuaian dengan diri dan motif politiknya, diketepikan. Sivakumar bermain dengan perasaannya sendiri. Nak ditelan mati emak, nak diluah mati bapak. Biarlah, alang-alang celup pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Imejnya akan menjadi semakin busuk kerana air dalam tempayan pekasam sudah lama dilarutkan dengan garam.

Sivakumar sudah melakukan kesilapan apabila bergas akan mengadakan Sidang Tergempar walaupun tidak mendapat perkenan Paduka Sultan, menggantung Menteri Besar dan enam exco baru pimpinan Datuk Dr. Zanbry, memecat setiausaha Dewan, dan entah apa lagi akan dilakukan kita semakin meluat menonton gelagatnya. Akhirnya mungkinkan Sivakumar aka terjun dengan labu-labunya. Wallahuaklam. Saya terus berfikir sendirian di kebun pisang.-minda petani

No comments: