Wednesday, June 11, 2008

Tun kenapa berseteru dengan Pak Lah?

SEKEMBALINYA dari Jepun pada 27 Mei 2008, Tun Dr. Mahathir bukan sahaja mengkritik Pak Lah malah turut kesal “membenarkannya menyertai semula UMNO” setelah menyertai Team B pada tahun 1987. Pak Lah, Tengku Razaleigh, Tun Musa Hitam, Datuk Shahrir, Dato’ Rais Yatim menyertai Team B melawan Tun Dr. Mahathir dalam perebutan jawatan Tertinggi UMNO pada 1987.

Setelah tewas, mereka menubuhkan Parti Semangat 46 ekoran terbubarnya UMNO ketika itu. UMNO yang dipimpin oleh Tun Dr. Mahathir bukanlah UMNO asal, ia didaftarkan sebagai UMNO (Baru) dan kemudiannya dikenali sebagai UMNO. Semasa menggulung perbahasan dan ucapan penangguhan selepas pertandingan itu, Mahathir membawa cerita mengenai seekor singa yang tertusuk duri.

Rata-rata perwakilan menganggap singa yang tertusuk duri itu ialah beliau sendiri. Apabila singa itu diberikan rawatan, iaitu dibuang durinya makan singa itu pun menyerang orang yang menolongnya.

Ramai rakyat Malaysia faham. Orang yang menolong singa itu ialah Datuk Harun Idris yang dianggap wira yang memperjuangkan nasib orang Melayu ketika menjadi Ketua Pemuda UMNO dan Menteri Besar Selangor. Apabila menyebelahi team B, Harun yang pernah menolong mengembalikan Mahathir ke pangkuan UMNO setelah disingkirkan oleh Tunku Abdul Rahman “dibaham” oleh singa tersebut.

Jika Tun Dr. Mahathir menyesal memberikan ruang kepada Pak Lah untuk bergiat cergas dan seterusnya memimpin UMNO, perasaan yang sama turut Harun rasai pada 1987. Jika Mahathir menganggap “sepatutnya saya tak bagi dia(Pak Lah) masuk UMNO tapi saya benar dia masuk balik . Tapi tak ada langsung seperti mana pepatah Melayu supaya selalu kenang budi, ‘hutang emas dibawa belayar, hutang budi dibawa sampai mati’,. Saya tidak mati lagi, dia dah bagi saya mati.”

Ingatlah Tun, ketika “menerkam orang yang menyelamatkan dulu” dia juga belum mati. Jadi, Pak Lah tak pernah `menerkam Tun' seperti mana Tun terkam Datuk Harun. Kalaulah Tun menganggap pembatalan jambatan bengkok sebagai “tidak mengenang budi”, Tun sudah silap. Apa sebabnya Tun marahkan pembatalan projek tersebut?

Kalau Tun merajuk sekalipun, kenapa Tun keluar UMNO sedangkan UMNO memberikan ruang yang lama “menggilap kepimpinan dan membina reputasi. Tun berkuasa 22 tahun melakukannya, manakala Pak Lah hanyalah baru 4 tahun?”

Kalau Tun kata UMNO menunjukkan prestasi buruk dalam pilihan raya lalu akibat kepimpinan lemah Pak Lah haruslah diteliti kembali bagaimana kepimpinan Tun sendiri menyebabkan UMNO dibatalkan pendaftarannya pada 1987? Tidakkah Tun juga mengalami perasaan yang sama apabila kehilangan negeri Sabah pada 1985, Kelantan pada 1990 dan tewas di Terengganu pada 2000?

Dalam pilihan raya 1969, Tun tewas di Kubang Pasu oleh Tuan Haji Yusuf Rawa. Kekalahan itu menyebabkan Tun Kecewa dan menulis surat terbuka kepada Tunku Abdul Rahman dengan marah dan angkuh menyalahkan sikap ‘tak apa atau tidak kisah Perdana Menteri ketika itu’, kenapa hari ini Tun menyampaikan nada yang sama kepada Pak Lah? Bukankah itu pendendam nama? Allah murka kepada orang yang mendendami orang lain, kerana Islam penuh dengan pengajaran saling memaafkan sesama insan.

Generasi kini mula mempersoalkan langkah dan tindakan Tun ketika mentadbir negara. Generasi kini masih belum lupa bahawa Tun menjadi cemerlang selepas peristiwa UMNO diharamkan. Semasa permulaan menjadi Perdana Menteri, Tun dianggap penuh kontroversi berbanding Pak Lah.

Tun pernah mendapat gelaran “Mahazalim” “Mahafiraun” dan sebagainya sehingga menakutkan banyak pihak. Pak Lah belum pun menerima gelaran sedemikian, kecualilah apabila berlaku wabak JE di Negeri Sembilan. Ketika itu, Dato’ Fadil Nor menyindir “Badwi di Arab menjadi pengembala unta, Badawi di Malaysia menjaga babi”. Tolehlah masa silam Tun sendiri, bagaimana Tun pernah menghadapi tentangan dan rintangan semasa permulaan menjadi Perdana Menteri, selepas menang 43 undi melawan Tengku Razaleigh pada tahun 1987, kontroversi pembinaan Daya Bumi dan Jambatan Pulau Pinang (dikaitkan dengan kroni), pemilikan UMBC dan sebagainya.

Tun sepatutnya memberikan peluang kepada Pak Lah menerajui pentadbiran negara menurut gaya dan dasar kepimpinannya. Tak payahlah Tun melenting, kerana masa Tun sudah berlalu. Ingatlah, Tunku Abdul Rahman pernah merajuk dengan sikap Tun termasuk Tun Husin Onn sendiri sehingga sanggup menyokong Team B pada 1987-minda petani

No comments: